Hvilken plante har små gullige blomster i maj?

Hej!

Mine forældre har et lille træ, som de hævder stammer fra en frugt, som jeg har bragt til huset.

Netop her i maj blomstre det tydeligvis.

Hvad kan det dog være?

Mvh
Helle

Med venlig hilsen
Helle Gram, maj 2018

Svar

Det ligner på blomsterne, at der er tale om en benved.

Den blomstrer netop med de små gulgrønne blomster i maj. De ser ikke ud af meget, og det helt store show kommer også først til efteråret, hvor busken får nogle flotte rødlige efterårsfarver på løvet, og blomsterne udvikler sig til farvestrålende pink kapsler med orange bær.

Den kan dog ikke være kommet via en spiselig frugt, som du har bragt til huset, da planten er giftig, og de små frugter derfor uspiselige, selvom de kan se indbydende ud med deres flotte høstfarver.

Du kan læse mere om benved og andre buske og træer med smukke efterårsfarver her >

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilken plante har små gullige blomster i maj?