Kan jeg spise blommerne på træet her?

Jeg har et træ i haven, som jeg gerne vil vide, om jeg kan spise blommerne på. Se billedet.

De er lidt syrlige i smagen, og jeg synes ikke, der er blommer på hvert år. Men i år der der rigtig mange på.

Med venlig hilsen
Charlotte Bork, juli 2018

Svar

Dit træ er en blodblomme, der normalt bruges som et prydtræ i haven. Det er et smukt træ, men som du selv skriver, giver det ofte ingen eller kun få frugter.

Blodblommens frugter er spiselige, men træet tilhører en slægt, der kan producere blåsyre – hydrogencyanid (HCN), der er meget giftigt. Blåsyren findes normalt i planternes kerner og blade, som man ikke spiser. Blåsyre er det stof, som giver bitre mandler smag, og det lugter også af bitre mandler.

Normalt findes stoffet i så små mængder, at det er uden betydning i blodblommens frugter. Men er en frugt bitter, bør du undlade at spise den, og kernerne skal du til enhver tid undlade at spise.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan jeg spise blommerne på træet her?