Kan en gammel hæk flyttes?

Vi har lige fået bygget hus, og vi har været heldig at finde nogen der vil af med deres 20 års gamle hæk, som vi har gravet op.

Mit spørgsmål er, hvis vi planter hækplanterne hos os, vil de have mulighed for at leve igen?

Og skal man skære siderne og toppen, så snart man har plantet dem, eller skal man vente?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Behehsta, november 2018

Svar

Om I kan bruge de gamle hækplanter, afhænger af deres tilstand.

Hvis de er gravet op, så er det vigtigt, at de straks kommer i indslag, så deres rødder beskyttes og ikke tørrer ud. I kan sætte planterne i grus eller jord. Planterne skal dog plantes hurtigst mulig og derefter vandes godt.

Om I skal klippe noget af siderne afhænger af planternes kondition.

Er der bevaret meget rod og er knopperne på planterne fine og spændte, kan man vente med at beskære/klippe, eller klippe ganske lidt. Men er roden begrænset noget, så kan det være en fordel at skære lidt af toppen/siderne.

Mange klippe for meget af, fordi vi taler om balance mellem rod og top, men klipper man for meget af, bliver der jo for lidt fotosyntese. Planterne skal gennem fotosyntesen skaffe sig energi til at skabe nye rødder og faktisk også til bladene.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kan en gammel hæk flyttes?