Hvad fejler vores egetræ?

Vi har i haven et nyplantet egetræ, som bliver hvidligt på grenene, og når bladene springer ud, får de sorte pletter. Hvad kan det skyldes og kan vi behandle med noget?

Med venlig hilsen
Kai Gylling, maj 2003

Svar

Det er svært at sige på det grundlag, men det lyder som ét eller flere svampeangreb. Mistanken må rettes mod enten vandlidende jord, stillestående luft eller overdreven gødskning med kvælstof – eller eventuelt en kombination af disse tre årsager. Prøv at tænke efter, om det kan passe.

Hvis problemet er vandlidende jord, må det løses ved at dræne, kalke og løsne jorden. Hvis det er stillestående luft, der er grunden, må der tyndes ud i grenmasserne hos buske og træer omkring egen. Og hvis der er gødet for kraftigt med kvælstof, må al gødskning standses i et års tid og derefter ske meget behersket.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad fejler vores egetræ?