Hvad er der galt med mit blommetræ?

I foråret kom det flot med blade og frugter. Pludselig først i juli begyndte bladene at vise og blommerne (små blå) blev runkne. P.t. er der kun ganske få – og meget visne – blade tilbage på træet. Er det kun til at fælde?

Med venlig hilsen
Inger-Lis Kristensen, august 2003

Svar

Det lyder alvorligt, at træet er stort set afløvet. Normalt skyldes dette enten dvale udløst af tørkestress eller kraftigt angreb af svamp eller bakterier. Den pludselige nedvisning kan tyde på at ledningsvævet ikke fungerer. Der kan ikke være tale om den frygtede ildsot, da denne er knyttet til kernefrugtfamilien Rosaceae. Grå monilia, Monilia laxa, angriber som regel étårige skud, efter at svampen har inficeret blomsterne, med det resultat at grene og skud visner; bladene bliver hængende længe og giver planten et miserabelt udseende. Normalt sker behandling ved at angrebne skud bortskæres, men da angrebet/nedvisningen er så udtalt er det spørgsmålet om træet er i live. Du må undersøge skuddene og se om der findes frisk ved og levedygtige knopper på grenene. Er de helt indtørrede og visne overalt står træet ikke tíl at redde. Er du i tvivl, så kan du prøve at lade træet stå og se om det vil skyde til næste år. Andet er der næsten ikke at gøre.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad er der galt med mit blommetræ?