Hvad skyldes det brune kerneved i vores frugttræer?

Min familie og jeg har just overtaget en kolonihave med to æbletræer. Jeg kender ikke sorterne, men det lille træ med små æbler viste sig at have en sygdom, fundet da jeg gik i gang med at beskære begge træer. Sygdommen viser sig ved grenenes kernetræ er brunt/sort. Hvilken sygdom er det og kan træet reddes, eller skal det fjernes?.

Med venlig hilsen
Torben Sonne Andersen, september 2003

Svar

Uden andre symptomer er det ikke muligt for mig at sige, hvilken specifik svamp, der er tale om. Der er tale om infektion af kerneveddet, svarende til angreb, der resulterer i hule træer. Det kan eksempelvis stamme fra en tidligere infektion, opstået efter beskæring. Det er kun muligt at komme sygdommen til livs ved at skære bort til rent ved. Dette kan, hvis træet er gammelt eller hovedstammen inficeret, vise sig umuligt. Er hovedstammen angrebet, vil træet med tiden dø, omend det er svært at sige, hvor længe det har igen. Sådanne infektioner optræde ofte som led i aldringsprocessen, men selv hule træer kan leve længe, da transport af vand og fotosynteseprodukter forgår yderst, i det nydannede væv. Hvis træet ellers syner sundt og bærer regelmæssigt – og I ikke har aktuelt ønske om at plante nyt, er der ikke umiddelbart grund til at fælde det.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad skyldes det brune kerneved i vores frugttræer?