Hvilken plante har fundet vej til mit drivhus?

Jeg har været væk fra haven og opdager nu, at en uindbudt men spændende gæst har taget plads ved siden af mine peberfrugter.

Planten er ca 1 meter høj og godt en halv meter bred. Den har takkede blade og sætter mange sorte bær.

Er der nogen, som kan genkende, hvad jeg har fået besøg af?

Med venlig hilsen
Anders Hjort, juli 2022

Svar

Kære Anders,

Du har fået besøg af en sort natskygge, Solanum nigrum.

Planten er meget almindelig i både haver og marker, men det er godt nok at fjerne den, for alle dele af den er giftige inklusiv bærrene, som især små børn kan forveksle med noget spiseligt.

Sort natskygge spreder sig desuden som ukrudt, så det er en god idé at luge den, så snart den bliver opdaget i haven. Som du selv skriver vokser den hurtigt, og store planter kan være svære at få op med rod, hvilket er nødvendigt, hvis de ikke skal komme igen. Sørg desuden for, at der ikke kommer bær fra planten på komposten. Herfra vil frøene kunne sprede sig til flere dele af haven.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvilken plante har fundet vej til mit drivhus?