Kender I denne pæresort?

Jeg har på et pæretræ hjembragt fra Holland. Pærerne vokser dernede langs kanalerne og giver små hårde frugter der ikke spises rå, men koges i sukkerlage og spises til kød. Ved kogningen bliver de en smuk rød farve. Kan I genkende beskrivelsen?

Jeg efterlyser som nævnt et sortsnavn, men er i mindst lige så stort behov for en pasningsvejledning. Træet ser lige nu meget sølle ud, som det står der midt på græsplænen…

Med venlig hilsen
Kristina Lundbergh, oktober 2003

Svar

Desværre kender jeg ikke umiddelbart til sorten, som du beskriver anvendelsen af – hvis der alstå er tale om en pære.

Når du har plantet i græsplænen, gælder det om at holde en cirkel fri for græs, mens træet vokser til de næste sæsoner, og sørge for at det får ro og tid til at komme i vækst. Ikke for meget skrap kompost eller andre drastiske tiltag.

Hvad det fejler, er svært at sige; hvis der er tale om et planteskoletræ med rodklump, kan træet muligvis være tørke- eller sprøjteskadet. Det kan vise sig ved bladtab i utide eller svidninger på bladene. Hvis der er visne skud/knopper, er træet angrebet af en svamp, og så gælder det om at skære tilbage til sundt ved. På unge træer skal dette dog ikke gøres nu, da tidlig vinterbeskæring kan resultere i alvorlige frostskader. Vent derfor til februar.

Er træet større og opgravet privat, hvorefter det er hentet hjem, kan der være skåret rødder over, så rod-top-forholdet er ude af balance. Her kan tørkesymptomer vise sig ved hængende, slappe blade og bladtab. (Tab af blade nu i oktober er dog langtfra nogen en sikker vej til diagnose – det er svært at skelne fra årstidens naturlige bladfald).

Sørg for at træet ikke mangler vand, men undgå på den anden side overvanding, så jorden ikke slemmer sammen i plantehullet. Det kan give træet endnu vanskeligere vilkår omkring rødderne (iltmangel).

Hvis ikke træet kommer sig i løbet af næste sommer, er det næppe værd at bevare.

Med venlig hilsen
Henrik Ahlmann
Økologisk Havebrugskonsulent

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Kender I denne pæresort?