Skal mit oliventræ pottes om?

Jeg har lige fået et oliventræ, Olea europaea. Det hænger en smule med bladene og blomsterne, hvis det ikke får meget vand. Hvordan skal sådan et træ passes/vandes? Rødderne er kommet ud igennem hullet forneden i potten. Skal den pottes om, og hvad med jorden i den forbindelse?

Med venlig hilsen
Morten Henriksen, maj 2002

Svar

Der er det galt med din oliven (og mange andre pottede planter), at den simpelthen mangler den jord, som kan holde på en vandreserve. Det er ikke godt, når planter er kommet så vidt, at de har måttet søge vand og salte uden for potten, så ja: den skal pottes om. Jorden bør laves af lige dele filtergrus, harpet kompost og harpet havejord. Til en spandfuld af denne blanding tilsættes en håndfuld jordbrugskalk.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Skal mit oliventræ pottes om?