Hvornår kan jeg sætte mit oliventræ ud?

Jeg har et tre-fire år gammmelt oliventræ i en stor potte, som nu står i min lyse og frostfrie kælder. Jeg har vandet det meget moderat, men det sætter allerede grønne skud på grenene. Hvornår kan jeg sætte det ud i haven?

Med venlig hilsen
Jes Michelsen, marts 2016

Svar

Hårdføre Oliventræer kan i meget milde vintre overvintre udendørs, men det sikreste er at lade dem stå beskyttet i drivhus.

Det omtalte træ har stået varmt og er allerede begyndt at gro.

Derfor må du endelig ikke sætte det ud før al faren for nattefrost er ovre.

De fleste steder kan man sætte ud omkring 10. maj. Men udsatte steder skal man vente til efter 20. maj.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvornår kan jeg sætte mit oliventræ ud?