Hvad gør vi ved hyldens rodskud?

MU<

Med venlig hilsen
Louise Løhndorf, marts 2004

Svar

Ja, træet hedder hyld eller endnu bedre: almindelig hyld (for der er både en staudehyld og en druehyld). Det er svært, det med rodskuddene. For det første kommer det af, at plantens top er blevet for lille eller svag i forhold til roden. Har der været beskåret i planten sidste år? Er der sygdom i den?

For det andet vil rodskuddene blive ved, hvis man ikke får dem skåret væk dér, hvor de kommer fra, dvs. helt nede ved roden. Hvis I vil beholde busken, er der ingen vej uden om at grave ned og kappe rodskuddene af fra de rødder, de sidder på. Det er et omfattende arbejde, og der findes da også en anden mulighed: at I dækker jorden med sort, lystæt plastik. Man kan eventuelt lægge jord hen over plastikken, sådan at det ser lidt ordentligt ud, for det skal ligge mindst én og gerne to sæsoner, så rødderne får nok af den leg.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad gør vi ved hyldens rodskud?