Kan de små blommetræer være Reine Claude træer?

Vi har et meget gammelt Reine Claude træ (nok ca. 100 år), der hvert år giver hundredvis af blommer, trods storskader med store knækkede grene. For 2–3 år siden dukkede der et par små træer op i græsplænen i nærheden, som vi lod vokse op, men vi er nu i tvivl, om det muligvis er fra sten af vores gamle svedskeblomme, da bladene ligner hinanden.

Hvor mange år skal der gå, før hver af sorterne bærer frugt? Det ville være ærgerligt at fælde det, hvis det viser sig, det skulle være den rigtbærende Reine Claude, som alle venner og familie nyder.

Med venlig hilsen
Hanna Konyher, august 2014

Svar

Det mest sandsynlige er, at de små træer er rodskud fra mirabellegrundstammen. Hvis det absolut ikke kan være tilfældet må der være tale om frøplanter fra blommesten. I begge tilfælde er der ingen grund til at bevare de små træer.

Mirabelle er en voldsom, tornet og grov plante, som nok giver spiselige frugter, men som ellers let kan blive et plagsomt ukrudt.

Frøplanter er resultater af helt nye blandinger af forældreplanternes arveanlæg, og man ved med andre ord intet om deres eventuelle kvaliteter.

Hvis den gamle Reine Claude giver værdifulde frugter, skulle I tage kontakt til en gartner, som kan pode en kvist fra det gamle træ over på en ny grundstamme. På den måde kan I få et ungt og frisk træ med alle det gamle træs kvaliteter.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Søkjærgård Samsø

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Kan de små blommetræer være Reine Claude træer?