Hvad hedder mit træ?

Kan I fortælle mig, hvad det er for et træ, jeg har stående i min have? Det er ca. 30 år gammelt, og jeg har scannet et blad og en blomsterstand, som jeg håber kan hjælpe opklaringen. Træet blomstrer netop nu her sidst i maj måned.

Med venlig hilsen
H. Andreasen, maj 2002

Svar

Så vidt jeg kan se, er dit træ en seljerøn, Sorbus intermedia, også kaldet bornholmsk røn. Det er en af de arter rønnetræer, som har hele, lappede blade i modsætning til den almindelige røn, Sorbus acuparia, der har sammensatte blade (ligesom et rosenblad).

Det er fint, at du kunne sende både blade og blomsterstand. Det gør det noget lettere at bestemme. Yderligere er det ved bestemmelse en hjælp, hvis vi også kan se bagsiden af bladet, som kan være meget karakterisktisk for den enkelte plante. I dette tilfælde går jeg ud fra, at bagsiden er gråfiltet nu, hvor bladene er nye. Senere bliver den mere glat.

Med venlig hilsen
Anette Nørbo Asplund

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad hedder mit træ?