Hvem står bag hullet i min bornholmske røn?

Borehul, måske pileborer

Borehullet er på ca. 5 mm. Foto: Benny Nielsen

Jeg har konstateret angreb på mit rønnetræ, som er en bornholmsk røn (sejlerrøn). Der er kommer et hul med en diameter på ca. 5 mm. Ud af hullet drysser noget, der ligner larve ekskrementer. Træet er 3,2 cm i diameter. Jeg har prøvet med en piberenser ind i hullet, og det virker som om, der er et stort hulrum inde i træet.

Larveekskrementer

Ud af hullet drysser der noget, som kunne ligne larveekskrementer. Foto: Benny Nielsen

Med venlig hilsen
Benny Nielsen, september 2010

Svar

Efter de meget fine billeder at dømme, dvs. størrelsen af hullet og ekskrementerne samt ud fra oplysningen om, at der er tale om en større hulhed inde i veddet, må der være tale om en træborer (en natsværmerlarve), muligvis en pileborer. Se artiklen Pileborer.

Det er svært at gøre noget ved et etableret angreb, og man bør være meget på vagt over, om grene og stammer mister deres styrke, så de pludselig falder ned. I situationen er det bedste nok at fjerne den eller de angrebne grene helt. Det vil så også give syn for sagn om, hvad det er for en skadegører, som er på spil.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Revira – det usynlige hegn

Det usynlig hegn mod uønskede dyr.

Robinie.dk – SkovTrup

Beskyt afgrøder med insektnet – bionet

Borregaard BioPlant

Nyttedyr til drivhuset og haven.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Skadedyr > Hvem står bag hullet i min bornholmske røn?