Hvilken type rødder har en lærk?

Hvilken type rødder har en lærk? Har den kun overfladerødder eller stikker den også dybere ned i jorden? Vi har en stor lærk (godt 50 cm i diameter) stående lige ved siden af vores hus, og har været nødt til at save rødderne over i en dybde på ca. 70 cm, på to af træets sider, pga. noget kloakarbejde.

På de to resterende sider vil vi gerne have lagt fliser, men det kræver at vi også her saver nogle store rødder over, der ligger lige under jordoverfladen.

Derfor spørgsmålet angående lærkens rødder. Vi vil jo nødig risikere at fjerne alle træets forankringer.

Med venlig hilsen
Erik Busk Christensen, maj 2004

Svar

I kan sikkert godt få træet til at overleve med de afbrudte rødder. Noget af toppen vil visne og gå ud, især efter at I har fjernet endnu flere hovedrødder. Men det er ikke det værste: for sådan som det lyder, har I måttet fjerne rødderne ind mod huset. Det vil før eller siden føre til, at træet vælter! Derfor er der ikke meget at betænke sig på, som situationen ser ud: træet må fældes, så det kan falde kontrolleret.

Desværre er det en situation, som opstår igen og igen. Træer kan godt holde sig forsynede med vand og gødning ved hjælp af de resterende finrødder. Derimod kan vindpresset på toppen ikke klares uden hovedrødderne, og før eller siden kommer vinden i den retning, som skubber træet væk fra de afbrudte forankringer – og så falder det.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilken type rødder har en lærk?