Hvad gør jeg ved min triste sommerfuglebusk?

Jeg har en sommerfuglebusk, som ser meget ked ud af det. Gule og krøllede blade, ingen tegn på knopper. Hvornår skal man klippe en sådan? Sidste år stod den fyldt med blomster. Hvad gør jeg?

Med venlig hilsen
Lisbeth Harboe, juni 2002

Svar

Bare rolig! Sommerfuglebusken bærer (ligesom f.eks. lavendel, roser, lyng, visse og blåskæg) sine blomster på spidsen af dette års skud. Der vil med sikkerhed komme blomster på den, hvis ellers skuddene overlever så længe.

Det er lidt sent at tænke på vinterskader her i juni, så man må i gang med at tænke igennem, hvad det kan være, at busken mangler (vand? gødning? porøs jord?), eller hvad den får for meget af (gødning, vand, trafik hen over rødderne?).

Når du har bragt det i orden, kommer busken i gang af sig selv. Og beskære skal man helst på samme tidspunkt, som man beskærer roser, lavendel og lyng, nemlig i slutningen af april.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvad gør jeg ved min triste sommerfuglebusk?