Hvornår blomstrer et citrontræ?

Jeg har et ca. 5 år gammelt citrontræ hentet i Grækenland for ca. 3 år siden. Træet vokser fint og skyder og sætter nye skud hvert år. Det har endnu ikke blomstret. Hvornår kan jeg forvente blomstring?

Med venlig hilsen
Annegrethe Jensen, juni 2002

Svar

Der kan være forskellige forklaringer på, at dit citrontræ ikke blomstrer.

Hvis det ikke får nok lys, blomstrer det ikke. Stil det ud i haven om sommeren, og stil det lyst og køligt indendørs om vinteren.

Hvis der ikke er tale om et podet træ, men en frøplante, kan der også gå 5–10 år, inden det blomstrer – her hjælper kun tålmodighed.

Men jeg vil da rose dig for at være i stand til at holde træet sundt og i live. Mange haveejere har haft skuffelser med citrusplanter, de er ikke nemme.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvornår blomstrer et citrontræ?