Hvilke muligheder har jeg for at få små træer med runde kroner?

Jeg vil gerne plante en række træer langs med min hæk. Træerne skal ende med at være ca. 3–5 meter høje og ca. 2–3 meter brede. Jeg ønsker mig løvfældende træer med runde kroner og en tæt bygning i grenene, og de skal gerne komme i vejret så hurtigt som muligt.

Mit spørgsmål til jer er, om der findes nogle hurtigtvoksende træer, der kan honorere mine »krav« og ende med en fin rund og tæt kroneform, eller om jeg bør vælge at plante større træer som f. eks. ask, eg eller lind og så styne dem.

Jeg bor i en landbo/landsby-have og plantevalget må gerne passe til en sådan! Hvad kan I anbefale mig?

Med venlig hilsen
Camilla Vindeby, september 2005

Svar

Du skal købe opstammede træer, der er podet med en svagtvoksende sort i toppen af den ca. 2 m høje stamme. Disse kan anbefales:

  • Kugleahorn, Acer platanoides ‘Globosum’.
  • Hanesporetjørn, Crataegus crus-galli.
  • Blommebladet tjørn, Crataegus prunufolia.
  • Paradisæble, Malus baccata ‘Akso’
  • Paradisæble, Malus baccata ‘Braendkjaer’
  • Paradisæble, Malus hybrid ‘Makamik’ og flere andre sorter
  • Paradisæble, Malus sylvestris ‘Masyl’
  • Kuglekirsebær, Prunus fruticosa ‘Globosa’
  • Kuglerobinie, Robinia pseudoacacia ‘Umbraculifera’
  • Prydrøn, Sorbus commixta.
  • Evt. småbladet lind, Tilia cordata, hvis du selv trimmer kronen, eller måske endda laver en smuk tén-beskæring. Se foto nedenfor af denne beskæringsform.

For plantning, opbinding m.m. se andre artikler på Havenyt. Husk at give mindst lige så meget plads til rødderne som til træets krone.

Fotos af arterne og yderligere oplysninger: se nettet eller brug biblioteket.

Med venlig hilsen
Niels Junggreen Have
Landskabsarkitekt

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke muligheder har jeg for at få små træer med runde kroner?