Hvilke paradisæbletræer skal jeg vælge?

Jeg skal have plantet 4 paradisæbletræer som prydtræer i min have, men jeg er lidt i tvivl med hensyn til, hvilke sorter jeg skal vælge. Mine ønsker er, som følger:

  • Rund krone / overhængende grene
  • Mørke blade
  • Rødlige bær, dvs. ikke gule
  • Rigtblomstrende

Hvad vil I anbefale af sorter?

På forhånd tak fra Dorthe Lind, Hornslet

Med venlig hilsen
Dorthe Lind, juni 2006

Svar

Jeg synes, du skal vælge ud fra det sundeste, der kan fås, og så er der, hvis du ønsker røde frugter, mørke blade og rund krone – nærmest to sorter, du bør vælge imellem:

  • Malus ‘Gorgeus’
  • Malus ‘Brændkjær’

Begge er meget sunde. ‘Brændkjær’ nok den sundeste, men den får ikke så hængende grene som ‘Gorgeus’. Dog har det også lidt med frugtmængden at gøre, så det kan godt vise sig på længere sigt, at ‘Brændkjær’ vil hænge noget med grenene.

Jeg vil anbefale barrods plantning i efteråret, da det er den type træer, der ikke er rodamputeret, der står bedst fast. Podning på vildstamme er også at foretrække så træet får pælerod. Det giver længelevende træer, der får fat i undergrunden til næringstilførsel og dermed står de også bedre fast. Vildstamme giver tilsyneladende ikke så voldsom vækst hos prydæbler, der stort set bruger al krudtet på at sætte frugt, så træerne bliver ikke særligt store. Hos spiseæbler giver vildstamme store træer.

Plantning skal vente til løvfald efter 1. november, når vi har fået nattefrost med 6–7 grader i et par nætter. Så er træerne i dvale og tåler enhver form for flytning.

Med venlig hilsen
Boi Jensen
Podemester, De gamle sorter

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvilke paradisæbletræer skal jeg vælge?