Hvordan formerer jeg en god hassel?

Kan man stiklingeformere en hasselbusk, der giver store nødder, eller skal man bare så nogle nødder.

Med venlig hilsen
Kjeld Pedersen, september 2006

Svar

Storfrugtet hassel kan ikke stiklingeformeres, og hvis du sår kerner, kommer der ikke det samme fine resultat ud af det.

Du skal formere ved nedkrogning – dvs. få en gren til at slå rod, mens den er tilknyttet moderbusken. Læg en flise over en gren – eller sæt den fast med en teltpløk og dæk så jord over. Der kommer rødder på inden for et år eller to.

Med venlig hilsen
Lars Holmboe Westergaard
Hortonom, Westergaards Planteskole

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Hvordan formerer jeg en god hassel?