Skal man fjerne vand fra en skålformet kløft i et træ?

Hermed et spørgsmål vedrørende en Robinie (Falsk Akacie), Robinia Pseudoacacia L. Træet, der er ca. 25 m højt med en stammediameter på ca. 80 cm, står omtrent 6 m fra hjørnet af vores hus. Hovedstammen deler sig knap tre m over jorden i tre stammer. Disse tre stammer danner mellem sig en skålformet kløft, hvori der samler sig dels materiale og dels vand.

Med jævne mellemrum tømmer jeg »skålen«, hvori der udover formuldet materiale nemt kan stå flere liter vand. I våde perioder står der konstant vand i skålen.

Mine spørgsmål er nu:

  1. om det er overflødigt at tømme denne »skål«, fordi træet ikke svækkes af fugten?
  2. om det er tilstrækkeligt, det jeg gør?
  3. om det kunne være en ide at bore et drænhul skråt opad ind til skålens midte, eller om et sådant hul tværtimod vil svække/skade træet?

Jeg ville tage det helt roligt, hvis det ikke var fordi, jeg har hørt, at det ikke er ualmindeligt, at gamle robinier flækker netop i denne grenkløft. Er det rigtigt? På grund af træets placering tæt ved huset, skulle det jo nødigt ske.

Træet, som vi holder meget af, er i øvrigt i fuldt vigør og – vil jeg tro – plantet midt i trediverne, måske før.

Med venlig hilsen
Anders Lassen, marts 2007

Svar

Man skal aldrig begynde at bore ind i et træ for at lede fugt væk. Hvis man gør det, vil man skabe en vej for svampe direkte ind i træet, og træets naturlige forsvarssystemer vil ikke kunne fungere.

Er der en skål, som du beskriver, skal man lade vand, blade osv. blive i skålen. Der er så fugtigt, at der sandsynligvis ikke vil komme råd. Om vinteren vil der ofte komme en isklump, men de vil glide op og i de fleste tilfælde ikke flække træet. Prøv selv at vurdere hullets udformning i forhold til dette.

Der kan samle sig blade og slam i gryden og det skader som regel heller ikke, men der kan etablere sig træer som røn og hyld i skålen. De vil kunne forårsage en flækning, hvis de får lov til at stå der mange år, men som regel vokser de langsomt, trives dårligt og bliver ikke noget problem.

Med venlig hilsen
Jens Thejsen
Konsulent, underviser og forfatter, www.jensthejsen.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Skal man fjerne vand fra en skålformet kløft i et træ?