Er det en dårlig ide at give et træ i fødseldagsgave sidst i juni?

Jeg har tænkt mig at give min far et japansk kirsebærtræ eller et paradisæbletræ i fødselsdagsgave sidst i juni. Er det et dårligt tidspunkt at give sådan nogle træer på?

Med venlig hilsen
Mille Sjøgren, maj 2007

Svar

Det lyder som en dejlig fødselsdagsgave. Men jeg ville give ham et gavekort til planteskolen i stedet for, og fortælle ham, at du havde forestillet dig, at det skulle være et japansk kirsebærtræ eller et paradisæbletræ, men at han selvfølgelige er velkommen til at vælge et andet. Det giver ham mulighed for at vælge noget andet, hvis han hellere vil det. Han har måske en helt anden ide til, hvad han ønsker af træer i sin have.

Sidst i juni er desuden et dårligt tidspunkt at plante et træ på, da han så vil være tvunget til at vande træet resten af sommeren. Det vil trods vanding få en meget dårligere start på sin tilværelse i haven, end hvis det hentes i planteskolen i efteråret. På det tidspunkt er der også kommet en frisk forsyning af træer hjem, mens der i juni måske kun er få træer tilovers fra forårsholdet.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Blomstergården

Træer fra egne podekviste

Spiroggro

Frø og stiklinger af træer og buske

Rhododendron-Haven

Specialplanteskole og park

Primabolig

Topkapning og beskæring af store træer

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Buske og træer > Er det en dårlig ide at give et træ i fødseldagsgave sidst i juni?