Kan chrysantemum få mine hænder til at klø?

Jeg rodede i krukkerne i min have, bl.a. chrysantemum. Efter ca. fem minutter følte jeg, at jeg stod og rodede mine hænder rundt i rockwool, det stak, som jeg havde glasskår over mine hænder. Nu er det over en uge siden, og det klør og er hævet. Har I et godt råd til mig?

Med venlig hilsen
Tina Elise Lorentzen, september 2008

Svar

Jeg ved, at chrysantemum er meget allergene, så du har muligvis fået det af dem. Men du skal til læge – det er sikkert nødvendigt at få en creme til at smøre det med, så det går i ro. Måske skyldes den fortsatte kløe, at du kommer steder med chrysantemum – du må starte med at få en anden til at fjerne planterne fra dine potter. Det er en god ide at prøve at holde dig helt fra denne planteart, når den er under mistanke – det gælder også almindelige marguritter.

Men det kan være svært, da chrysantemum bruges mange steder som potteplante, også ofte i kantiner og andre steder på borde. Min datter havde det meget udtalt, mens hun var teenager, hvor jeg måtte undgå disse i have og hus. Hun behøvede ikke at røre ved dem, det var nok, at de var i nærheden af hende. Da hun som voksen for få år siden blev allergitestet, kunne de se en lille reaktion på chrysantemum. Hun holder sig stadig fra direkte kontakt, og har i dag ingen problemer mere.

Det kan jo også være en helt anden planteart i krukkerne, der er den skyldige, men jeg ville begynde med at fjerne chrysantemum, da man ved, at mange reagerer allergisk på netop denne planteart.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Kan chrysantemum få mine hænder til at klø?