Hvordan får jeg folk ud af min have?

Jeg er i den situation, at de omkringboende, fra hele nabolaget, altså flere veje, tror min grund er en offentlig gangsti til gennemgang.

Det gider jeg ikke finde mig i, jeg har påtalt det, en dame sagde, det kan da ikke skade noget. En anden kom med sin hund, og bad mig holde min hund i snor(på MIN grund) da hendes hund blev bange for den.

Jeg har prøvet at lave en lille afskærmning med knækfliser, op i ca 50cm højde, men den blev væltet og fliserne smidt ud til siden, så man kan få en cykel og barnevogn igennem, det viser sporene.

Nu vil jeg have en hæk, buske eller træer, hegn kan ikke holde pga beliggenhed. Den skal helst gro hurtigt, og må gerne have pigtråd.

Hvad anbefaler I?

Med venlig hilsen
Brian Madsen, december 2016

Svar

Det lyder som om at du er noget udfordret, og det kunne godt være starten på en nabostrid. Det er altid godt at prøve at undgå dette, så jeg har set lidt på hvad du kan plante for at komme problemet til livs.

Du skriver at et hegn ikke kan stå der pga. beliggenheden, er det så regler du hentyder til eller at det er meget forblæst? Det vil nemlig også have en indflydelse på planterne.

Jeg vil anbefale dig at sætte tjørn og mirabelle. Begge planter vokser hurtigt, er ret hårdførere, kan skæres kraftigt ned, er smukke, bliver buskede, er tætte og frem for alt – har de lange ubehagelige torne. Derudover er de gode for alt der flyver, og får både blomster og frugt.

Hvis jeg var dig, ville jeg imellem de to, sætte et trådhegn, evt bare et almindeligt vildthegn (min. 100 cm, vildthegnet ligger i en 160 cm, og du kan nemt få en rest igennem fx den blå avis), det behøver kun at være på det stykke, der hvor folk normalt går ind. Måske på 5–10 meter, bare så de får beskeden. Jeg kan læse at det går dig meget på, så derfor vil jeg sige at det er investeringen værd.

Når du nu skal ud at vælge planter, ville jeg igen grave lidt dybere i lommen og købe rigeligt og lidt større planter. Tiden er ikke til at plante dem nu, men hvis du planlægger at tilbringe sommeren hjemme i haven, så du kan vande, så plant du bare nu. Ellers må du vente til efteråret.

Der hvor »stien« er sætter du planterne ekstra tæt, og så kan du give dem lidt mere afstand ud til siderne, men du skal plante godt ud til begge sider, idet det er min erfaring at folk bare »går udenom« derfor også trådhegnet.

Jeg håber at du kan bruge metoden og at du får glæde af hele din have igen- og det uden at der kommer nabo stridigheder. Husk nu planter du jo også en masse godt for dyrene i din have- lad os håbe at det bliver en win-win.

Med venlig hilsen
Fanny Møller
Tidligere redaktør på Havenyt, Landsforeningen Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Hvordan får jeg folk ud af min have?