Må man plukke bær i hegn?

I skriver, at man kan plukke hyldebær og hyben fra hegn. Er det tilladt?

Langs en vej nær os står mange hybenbuske i vejgrøften. Vi har snakket om, om de tilhører markens ejer eller er vejgrøften »allemands eje«, så vi bare kan plukke af dem?

Med venlig hilsen
Solveig Christiansen, september 2004

Svar

I følge Danske lov er der en ret til plukke vildtvoksende bær, svampe og blomster i et begrænset omfang til eget brug. Som man kan læse i et svar på Familieadvokaten.dk, så er det dog en betingelse, at man ikke ulovligt betræder anden mands grund.

Men endelig kan man jo altid spørge pænt hos ejeren, hvis man kender ham eller ved, hvilken ejendom at hegnet hører til. De færreste har noget imod at man plukker – og så kan man jo også plukke på siden ind mod marken. På landet anses det nærmest som en ret for alle, at man gerne må plukke bær i hegnene, når det ikke er for tæt på beboede ejendomme og huse.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Diverse > Må man plukke bær i hegn?