Kan tomat danne en slags luftrødder?

I år 2007 lod jeg mine tomater vokse uden knibning, da tiden løb fra mig, og da de fra naturens side nok skulle kunne finde ud af det der med at sætte frugter. Ganske rigtigt fik jeg en overflod af tomater, men også planter, der bredte sig i hele drivhuset.

Jeg medsender et billede af en tomatgren i ca. 2 meters højde. Der er begyndende udvikling af »rødder« eller noget, der ligner. Jeg har ikke kunnet finde nogen, der skriver om luftrødder hos tomater, så det er vel noget andet? Kan I hjælpe med at finde ud af hvad? Tomaten er en almindelige blommetomat købt som udplantningsplante i Bilka. Billedet er taget 3. oktober, da høsten var ved at være færdig.

Med venlig hilsen
Martin Tange, januar 2008

Svar

Nej jeg kunne ikke forklare fænomenet, men det kan firmaet Plastro, der skriver:

Tomatoes suffering from water excess or deficiency tend to develop adventive roots from the stem.

Altså: Tomatplanter, der lider af overskud af vand eller vandmangel, har en tendens til at udvikle adventivrødder fra stænglen. Adventivrødder kaldes disse ekstrarødder, der dannes på steder, hvor man ikke skulle forvente dem, stiklingers rodende f.eks.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Kan tomat danne en slags luftrødder?

Søg:

Støt Havenyt.dk