Hvor mange planter bør man plante i hver plantesæk?

Jeg har et lille mini drivhus op ad en mur hvor der er plads til to plantesække. Jeg vil selvfølgelig gerne prøve at dyrke både tomat, agurk og peberfrugt, men hvor mange planter (evt forskellige slags) kan jeg plante i hver sæk?

Med venlig hilsen
Stine Jacobsen, marts 2008

Svar

Agurk og tomat er store planter, som skal have hver en halv plantesæk til rådighed. Peberfrugt kan der være 3 af i en plantesæk. Så med kun to plantesække til rådighed, ville jeg plante den ene til med to tomater og den anden med en agurk og 1 peberfrugt, måske 2 pebre, men de skal plantes i den ene halvdel. Der er stor forskel på, hvor store peberplanterne bliver, det afhænger af sorten. Kender du den ikke, så ville jeg nøjes med 1 stk. Udbyttemæssigt er det vigtigere, at planterne har god plads, så de udvikles godt, end at man har mange planter.

Ikke alle tomatplanter er lige kraftigvoksende. Hvis du planter cherrytomater af sorter, som ikke har alt for store blade, og du sørger for at hver kun har en stamme (du fjerner alle sideskud), så kan du nok godt plante 3 stk i en plantesæk. Det giver dig mulighed for at få flere sorter, hvis det er vigtigt for dig. I dit lille vægdrivhus er det i det hele taget en god ide ikke at vælge tomatsorter med alt for kraftig vækst og store blade. Undgå f.eks. en sort som San Marzano.

Du skal være opmærksom på, at plantesækkene kun indeholder næring nok til de første par uger. Derefter skal vandet tilsættes flydende gødning.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvor mange planter bør man plante i hver plantesæk?

Søg:

Støt Havenyt.dk