Kan jeg selv lave en jordblanding til mine citrusplanter?

Mine citrusplanter skal omplantes i kar i havestuen. Færdigkøbt citrusjord koster en formue. Kan jeg blande jord selv og i givet fald hvordan, eller rettere hvilken jordblanding.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Ena Verner, april 2008

Svar

Der er en ganske fin artikel om citrus her på Havenyt.dk, og i den er der en opskrift på en god dyrkningsjord til citrus. Artiklen er skrevet af vores ekspert i eksotiske planter Jens Michael Gundersen.

Jord til citrus skal først og fremmest være veldrænet, da våd jord er døden for citrusrødder. Man bør vande med regnvand og jævnligt tilføre speciel citrusgødning, når planten er i vækst.

Jorden til citrus skal være let sur, veldrænet, løs og luftig med masser af grov sphagnum og grus. Fx en blanding af 50% grus og 25% muld og 25% grov sphagnum. Gød med flydende citrusgødning ved hver vanding under den aktive vækst med høje temperaturer. Undgå gødning i eftersommeren, hvis du vil sikre plantens frostfasthed.

Læs hele artiklen Citrus

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Kan jeg selv lave en jordblanding til mine citrusplanter?