Hvordan forvandles grusbelagt jord til køkkenhave?

Den ene ende af vores have er belagt med ca 5 cm perlegrus med fiberdug under. Det har ligget sådan i mange år, men vi gerne af med gruset og i stedet etablere køkkenhave.

Skal jorden tilføres en masse kompost og endevendes, eller hvad skal der til, for at få en næringsrig jord ud af det?

Med venlig hilsen
P Larsen, marts 2011

Svar

Det er slet ikke gruset, der er problemet her, men derimod fiberdugen. Den må fjernes på én eller anden måde, for den forhindrer urterne i at få rodkontakt med jorden længere nede.

Mit forslag er, at man skovler gruset til side i en bane, skærer fiberdugen fri og fjerner den, og derefter lægger gruset tilbage. Det skal gøres i hele stykkets bredde, indtil al fiberdug er væk. Til sidst kan gruset nedbringes i jorden enten ved hjælp af en fræser eller (bedre) ved hjælp af en rotorharve.

For at få en dyrkbar jord ud af det, der er skabt ved at blande gruset ned i råjorden, må der ganske rigtigt tilføres noget organisk materiale. Det kan være blade, haveaffald, kompost eller møg, men det kan også opbygges ved hjælp af én eller flere dækafgrøder. Når de er udvoksede om efteråret, slås de ned og blandes ganske let ned i den øverste del af jorden. Her kan man bruge en have kultivator eller en langsomtgående fræser med langsomtgående skær.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Staudemarken

Lægebaldrian,duftende,selvsående

Solsikken

Alt til den økologiske have

Økologiens Have

Økologisk besøgshave

Frøsnapperen

Grøntsags- & blomsterfrø til køkkenhaven

Naturplanteskolen

Gartneri Toftegaard

Anderledes øko grøntsager

Søkjærgård Samsø

Hvidløg og Vin

SÆTTEHVIDLØG, spisehvidløg og biovine

Land Højbede

Land Højbede og Plantekasser

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Køkkenhaven > Hvordan forvandles grusbelagt jord til køkkenhave?