Hvilke sydfrugter kan vi vælge til drivhuset?

Jeg er på vej med mit andet drivhus, som primært skal være med plads til at sidde og nyde det i. Jeg vil dog også gerne have lidt sydfrugter, og tænker i retning af vin, fersken, figen eller kiwi. Er også åben for andre ideer. Drivhuset vil få sol fra alle sider. Hvilke planteforslag er bedst, og i hvilket verdenshjørne anbringes hver enkelt mest fordelagtig.

Hvis jeg har flisegulv, kan de så rent praktisk plantes med roden ude og træet inde?

Jeg glæder mig til jeres svar.

Med venlig hilsen
Tove Jespersen, april 2008

Svar

Det lyder som en dejlig ide med et sådant væksthus for mennesker.

Jeg vil foreslå dig at kigge i bogen Eksotiske planter – nye ideer til din have – den kan lånes på biblioteket. Her kan du finde omtale af alle de eksotiske planter, som det i praksis kan lade sig gøre at dyrke i Danmark, de fleste endda på friland.

Placeringen af planterne er ikke afgørende og bør vælges ud fra et indretningsmæssigt synspunkt. Jeg ville dog nok placere figen mod nord, da de store blade skygger meget, men måske har I brug for netop denne skygge for middagssolen. I kan også lade vinen brede sig hen under taget til at give skygge.

Det er almindelig praksis for vin at lade plantens rod vokse uden for drivhuset. Det vil rent praktisk være svært at få ført en stiv og lige stamme, som fersken og figen har, udenfor med roden, men begge kan vokse på friland. Kiwi er lidt frostfølsom, så måske bør roden heraf blive inde i drivhuset.

I kan sikkert også finde inspiration til indretning af jeres drivhus i Claus Dalbys nye bog Drivhusdrømme. Klematis. 2007. Den er sikkert også nået ud på bibliotekets hylder.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvilke sydfrugter kan vi vælge til drivhuset?