Hvilke sorter af sydfrugter til et stort frostfrit drivhus?

Jeg er så heldig at kunne tilplante et ældre prof. drivhus på 18 × 8 m med sydfrugter: Fersken Red Heaven × 1 og Mamie Ross × 1, abrikos Nancy × 4, nektarin Lord Napiere × 2, oliven × 1 og figen × 1).

Huset har automatisk udluftning, og den ene side monteres med skydedøre. Jeg har ikke planer om at holde huset helt frostfrit, men der kan tilføres tilskudsvarme, eksempelvis når træerne blomstrer. Huset skal dyrkes økologisk.

Jeg vil gerne dyrke min figen direkte i jorden. Er det nødvendigt, at begrænse den i væksten for at opnå frugtsætning?.

Med venlig hilsen
Astrid Knudsen, november 2008

Svar

Du er ganske rigtigt heldig. Det er en fantastisk mulighed, fordi du med et prof drivhus formentlig har en god lofthøjde og rigtig god udluftning.

Det ville være en god ide at plante figentræet i et betonkar, støbt i jorden. Det vil betyde, at den vokser mindre og bliver mere kompakt. Du kan dog også vælge at knibe skuddene og på denne måde holde figentræet mere kompakt. Sørg for at få en figensort, der kan sætte frugt uden bestøvning – f.eks. den såkaldte »Bornholm«, men der er mange andre muligheder.

Husk at købe en selvbestøvende olivensort eller få to træer, der kan bestøve hinanden. Det bliver nok svært at finde, men du kan evt. researche på nettet, eller prøve at kontakte firmaet Olav Rolskov/Italian Gardens – de har mange træstørrelser og sorter at vælge imellem og kan nok finde to, der kan bestøve hinanden.

De valgte sorter af abrikos og fersken er traditionelle danske frilandssorter. Når du i dit drivhus har et klima som i Italien, kunne du også vælge at plante andre mere storfrugtede og lækre sorter. De kan også fås igennem Olav Rolskov. Han sælger kun engros, men du kan måske blive henvist til en forhandler, der kan sælge de rigtige sorter til dig. Plant to af hver, dvs. to Fersken/nektarin og to abrikos, så du får frugt over en længere periode, og så de to træer kan fremmedbestøve hinanden. Hjælp dem evt. med en vatpind eller pensel, da de nok vil blomstre i februar–marts, inden der kommer insekter på banen.

Redaktionen: Westergaards Planteskole er i øjeblikket i gang med at afprøve mange figensorter, så her er måske vejledning at hente omkring sortsvalg til drivhus.

Med venlig hilsen
Jens Michael Gundersen
Vinbonde og forfatter, Hideaway

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvilke sorter af sydfrugter til et stort frostfrit drivhus?