Skal vores ferskentræ beskyttes mod frost?

Vi plantede sidste år en fersken i nærheden af vores brændeskur. Vi bor i Nordsalling. I dag så vi halvstore knopper. De er lyse, er det mon blomst- eller bladknopper. Hvis det er blomsterknopper, hvad gør vi så, de lover jo frost igen, også her.

Med venlig hilsen
Bodil Marianne Hansen, januar 2009

Svar

Man kan let se, om knopperne indeholder de kommende skud og blade, eller om de rummer blomsteranlæg. Blomsterne dannes nemlig altid fra knopper på dværgskud (små, knudrede sideskud et stykke inde på langskuddet).

Hvis det er blomsterknopper, der springer for tidligt ud, er det afgørende, hvor træet står, og helt bestemt, om det er beskyttet mod udstråling til nattehimlen. Er der et udhæng eller et større træ, som skærmer ferskentræet? Hvis det bliver beskyttet kan det let ses af, at der ikke dannes rim på dets grene i klare nætter.

Problemet er egentlig kun alvorligt, hvis træet står ubeskyttet. I så fald kan man overveje at skærme det kunstigt f.eks. med halmmåtter eller ved at ombinde det med gamle aviser. Men ærligt talt: hvis træet står ubeskyttet, burde man måske i stedet overveje at flytte det hen, hvor der er et tagudhæng eller et stort træ, som kan skærme det. Og da træet jo kun har stået et år på stedet, skulle det være muligt at flytte det endnu. Gør det eventuelt i en tøvejrsperiode her i vinteren, og husk at grave hullet rigeligt dybt, så der er plads til et drænlag af sten, murbrokker osv. forneden.

Husk også, at fersken har brug for at blive kalket hvert år, så bland lidt kalk i fyldjorden.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Søkjærgård Samsø

Gartneri Toftegaard

Gamle danske sorter

Spiroggro

Udlejning af mosteri

Naturplanteskolen

Gamlefrugtsorter.dk

Gamle sorter af frugttræer på vildstamme

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frugt og bær > Skal vores ferskentræ beskyttes mod frost?