Hvornår skal der luftes i drivhus med tomat og agurk?

Vi har lige anskaffet os et drivhus, hovedsageligt har vi tomater og agurker. Vi er i tvivl om, hvad den idelle temperatur i drivhuset skal være; altså hvornår det er på tide at »lufte ud«.

Kan I hjælpe?

Med venlig hilsen
Torben Vejlø, maj 2009

Svar

Hvis I vil undgå, at temperaturen bliver for høj, så anskaf som minimum en automatisk vinduesåbner. For på et tidspunkt glemmer I at lukke op – og selv drivhusplanter kan varmeskades. Der kan blive op over 40° i et drivhus. Hvis man kommer ud for det, så overbrus planterne og luk alt op og bed til, at de klarer det.

Hvis I har to vinduer i hver side, så anskaf to og sæt dem i samme side. Der skal ikke vinduesåbenere på begge sider af drivhuset, da man senere på sommeren skal kunne have åbentstående vinduer om natten for at mindske kondensdannelsen, men i blæsevejr er det ikke godt med gennemtræk.

På solskinsdage kan man som morgenen åbne et eller flere vinduer i den side uden vinduesåbnere, og vinduesåbnerne i den anden side vil så kunne sørge for tilpas udluftning.

Hvis man er væk hele dagen eller fra meget tidlig morgen eller til meget sent, kan man vælge at montere vinduesåbnere i begge sider og så tage vinduesåbneren ned i den side fra ca. 1. juli, hvor vinduerne skal stå åbne døgnet rundt.

Det var den tekniske del af at få en stabil temperatur. Så er der den ideelle temperatur. Med både tomater og agurker i drivhuset, må man lave en afvejning, for de har forskellige idealtemperatur:

  • Tomater foretrækker ca. 20 grader om dagen og 15 grader om natten.
  • Agurk, melon og vandmelon foretrækker 26–28 grader om dagen og 18 grader om natten.

Nattemperaturen kan man ikke gøre så meget ved andet end lukke for kulden eller lade stå åbent om natten, hvis man får tropenætter.

Om dagen må man indstille vinduesåbnerne til at åbne, så temperaturen i drivhuset ikke kommer meget over de 20°.

Placer gerne agurk længst væk fra døren, så kan man ved at linde på døren give tomaterne lidt mere udluftning på dage med stille vejr. Sidst på sommeren skal også døren stå åben døgnet rundt for at undgå kondens og dermed skimmelangreb.

Lige en advarsel til jer som nybegyndere: Agurker, som hænger, skal have skygge, og kun vand, hvis jorden er tør. En begynderfejl er at vande, når de hænger – det gør ondt værre, hvis jorden allerede er fugtig, da det øger risikoen for udvikling af svampeangreb på rødderne. Skygge kan etableres ved at hænge et stykke fiberdug op.

Held og lykke med jeres første drivhussæson – I kan glæde jer til nogle fantastiske solvarme velsmagende tomater og sprøde agurker, som kun kan hentes i den kvalitet i eget drivhus.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvornår skal der luftes i drivhus med tomat og agurk?