Hvorfor er vores tomater hule og kantede?

Jeg har i vores drivhus i flere år anvendt tomatsorten Elin. De sidste par år er mange af frugterne hule og kantede. Hvad er årsagen? På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Morten Illemann, februar 2003

Svar

Misdannelse af tomatfrugter betyder normalt for lave temperaturer, evt. andre vækstfaktorer. Unge planter, der udsættes for lave temperaturer (under ca. 13–14 grader) får ofte mærkelige frugter på 1. klase, fordi de første blomsteranlæg tager skade.

Hule tomater er et eksempel på dette og forekommer også oftest tidligt på sæsonen. Årsagen kan være de lave nattemperaturer (eller meget høje dagtemperaturer), der f.eks. forhindrer normal bestøvning. Den kan også være for kraftig gødning med kvælstof, for lidt lys eller for megen vand (især sammen med lav temperatur).

Der findes også tomater, der er beregnet til farsering og derfor er næsten hule fra naturens hånd (Elin er dog ikke en af disse sorter!). Så hvis skaden er sket kan man ikke andet end benytte lejligheden til en gang farserede ovnbagte tomater.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor er vores tomater hule og kantede?