Hvorfor er mine tomater melede?

Jeg har en altan, lukket med glas og god udluftning, hvilket gør, at jeg kan dyrke bl.a. tomater, peber og chili. Det er min første sommer her, og jeg har ingen dyrkningserfaringer fra tidligere år.

Jeg har to almindelige tomatplanter (Gemini), de er høje og med mange blomster og tomater. De står i krukker og får masser af vand og regelmæssig gødning. Jeg har løbende fjernet sideskud, og jeg tror ikke, at de har fået frost (men er ikke helt sikker).

De sidste par dage har jeg så høstet de første røde tomater og en grøn beberfrugt, og jeg glædede mig naturligvis til at spise dem…

Men jeg blev slemt skufftet – peberfrugten var sej, og tomaterne var melede. Hvad skyldes det?

Håber I kan hjælpe, for noget må jeg jo have gjort forkert, og med jeres hjælp kan jeg måske gøre det bedre næste år.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Dorte Karin Pedersen, juli 2011

Svar

Når planterne trives fint, så de i hvert fald ikke fået frost, for så var de døde for længst.

Gemini er en meget almindelig tomatsort, men ikke verdens mest velsmagende sort, men en god gennemsnitlig sort. Det var for 20–30 år siden den mest almindelig dyrkede tomat i drivhus og på friland. Siden er der kommet mange mere velsmagende sorter på markedet.

Smagen afhænger helt af tomatsorten, men også dyrkning og dyrkningsjorden har betydning, samt klimaet. Vejret har ikke været med tomaterne i år, og de smager ikke af så meget, når solen ikke skinner, og vi har perioder med regn. Jeg har faktisk også bemærket, at to af mine ellers meget velsmagende cherrytomater er lidt melede i det. Og andre ikke har haft ret meget smag. Efter et par dage med sol, syntes jeg smagen i går og i dag var meget bedre. Tomater skal have vand nok, men de skal bestemt ikke overvandes, det går ud over smagen. Gødning giver flotte planter, men fremmer ikke altid smagen.

Vejret kan vi jo kun håbe på bliver mere solrigt og varmt. Måske skal du prøve at gøde lidt mindre nu, hvor de ikke skal vokse så meget mere, og så prøve også at vande lidt mindre. Men de må selvfølgelig ikke begynde at hænge af vandmangel. Prøv også at læse artiklen Tomatdyrkning som passion.

Den seje peberfrugt kan jeg ikke lige give dig en løsning på, andet end det igen er et sortsspørgsmål. Og ofte er de peberfrugter, vi dyrker i vore haver, i drivhuse og på altaner mere tørre og tynde i kødet end de store tykkødede peberfrugter, vi køber i butikkerne – de er dyrket under langt mere optimale klimaforhold. Så det er nok mest et spørgsmål om dine forventninger contra det mulige i Danmark.

Med begrænset plads på din altan, kan det måske være en bedre ide at prøve at dyrke de mindre tomatsorter, som har langt mere smag end de store tomater. Eller en anden tomatsort af de store. Hvis du kender andre, som dyrker tomater, så tig dig til prøvesmagninger, indtil du finder din favorittomat.

Her i huset er cherrytomaten Favorita en af gengangerne. Den er sød og god, og den er ikke melet – i mit drivhus. Men jeg har ikke prøvet den i krukke.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor er mine tomater melede?