Hvor tæt kan man plante tomater i drivhuset?

Jeg har lige købt et lille drivhus på 5 m², som jeg glæder mig meget til at sætte op og tage i brug, når ellers frosten slipper taget i jorden. Drivhuset måler 190 × 250 cm, og i midten skal der være en flisegang på 40 cm’s bredde. Det efterlader to bede på 70 × 250 cm. I bedet i den ene side vil jeg gerne dyrke tomater. Hvor tæt kan jeg plante tomatplanterne, og hvor stor afstand skal der være til ruderne?

Jeg forestiller mig, at der kan stå 8 planter i to rækker i modsat forbandt, hvilket giver ca. 50 cm’s afstand mellem planterne og 20 cm’s afstand til ruder og flisegang. Er det for tæt, eller kan der stå flere planter?

Med venlig hilsen
Ulrik Winther, februar 2003

Svar

Det er faktisk med ca. samme afstand, jeg planter mine tomater. Det er måske tættere end politiet tillader, fordi mine får lov til at blive ret buskede, men jeg har haft gode resultater. De skal selvfølgelig stå i en god næringsrig jord med godt med kompost.

Tomatplanter på enkeltstamme og kraftigt barberet kan evt. stå med lidt mindre afstand, 40 × 40. Men en advarsel: Planterne vil nok ikke respektere dine 20 cm til flisegangen! Så enten må du undgå at gå på den, eller også kan du være nødt til at plante lidt længere tilbage og lidt færre. Mine ender op ad glasset uanset afstand, men lidt længere væk var nok også bedre.

Jeg lader mine planter vokse på 2 hovedstængler, dvs. lader det kraftigste skud, lige under den første klase blomster, vokse videre. Der skal passes godt på knibning af de øvrige sideskud og på udluftning, ellers kan det gå galt med svampesygdomme sent på sæsonen. Og alt andet lige synes forskningsresultater med tomater at vise, at den bedste høst opnås uden knibning, eller kun med lidt udtyndning og renholdelse i bunden af stammen – ikke den kraftige amputering, man oftest ser i drivhuse. Så det kan være, det totale udbytte ville være større, hvis man lod planterne stå lidt længere fra hinanden og løbe lidt mere løbsk.

Men jeg vil have mange forskellige slags, så jeg fortsætter med en del knibning (de løber dog altid fra mig) og en afstand på ca. 50 cm. i forbandt. Det er lykkedes i årevis uden nævneværdig sygdom – men det kan blive nødvendig med eftergødning, f.eks. med en kraftig kompost. Gæret brændenældevand er et godt tilskud af andre mineraler til tomater i drivhus, men forsøg har vist, at det ikke indeholder kvælstof nok til at være en totalløsning senere på sæson.

Husk i øvrigt at tomatplanter kan slå rødder på hele den del af stængelen, der kommer i jorden – så for langstrakte planter, og i øvrigt nok alle tomater, har godt af at blive plantet dybt. Det gør at de første blomster kommer lavere ned, og giver altså større plads ovenpå til den senere vækst.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvor tæt kan man plante tomater i drivhuset?