Er mine tomatplanter skadet af kulde?

Hvordan kan jeg se om mine tomater har fået for meget kulde i drivhuset? Hvad sker der hvis tomaterne har fået for meget kulde? Skal jeg da opgive planterne og købe nogle nye?

Med venlig hilsen
Marie Leer Jørgensen, maj 2012

Svar

Hvis tomaterne får for meget kulde, bliver stænglerne helt blålige, og planterne går i en midlertidig vækststandsning.

Nu, hvor varmen er kommet og nætterne er blevet lune, skulle de gerne begynde at vokse igen.

Om du hellere skal købe nye end vente på, at de andre kommer i vækst igen, er svært at svare på, når jeg ikke kan se, hvor store planterne er, og hvordan de ser ud. Er de gået i vækststandsning som meget små, og er der langt til de kommer i blomst, bør du overveje at købe nye – eller i hvert fald købe en del nye, så du hurtigere får tomater. Tomatsæsonen er kort nok i forvejen her i Danmark.

Næste år bør du tage tomatplanterne ind, hvis temperaturen udenfor ser ud til at blive under 8° C. Er det på grænsen, kan du nøjes med at dække med to lag fiberdug. Det er i øvrigt en god ide at gøre det hver nat til alt det forkultiverede i drivhuset, så længe nattemperaturen er lav. Planter vokser bedre, når de har det lidt lunere om natten.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Solsikken

Alt til den økologiske have

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Er mine tomatplanter skadet af kulde?

Søg:

Støt Havenyt.dk