Skal vinduesåbnere i drivhus afmonteres om vinteren?

Vores drivhus har 2 vinduer, som automatisk lukker op og i afhængig af varmen. Jeg har hørt, at vinduesløfterne skal afmonteres inden frost. Har det sin rigtighed?

Med venlig hilsen
Uffe Schrøder, september 2015

Svar

Følger du vejledningen, så tror jeg alle automatiske vinduesåbnere skal afmonteres. Jeg har en vejledning her, hvor der står, at man skal afmontere hele åbneren eller kun cylindren, hvis det er lettere. Og den skal opbevares på et tørt sted om vinteren. Der står ikke noget om temperatur for opbevaring. Så måske er det mere fugtighed end frost. Det afhænger jo af, hvad der er i cylinderen.

Og så står der, at man skal huske at smøre specielt stempelstangen og cylinderens gevind inden montage om foråret. Og kontrollere at stempelstangen glider let frem og tilbage.

Jeg tror, at det er en god ide at overholde det – det vil jeg i hvert fald gøre, når den nye sættes op til foråret.

Jeg har en ældgammel vinduesåbner fra ca. 1980, som har siddet der året rundt, lige siden den blev monteret, også uden at blive smurt. Og den virker forsat perfekt.

Det kunne være interessant at høre andres erfaringer.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Skal vinduesåbnere i drivhus afmonteres om vinteren?