Kan man selv lave plantesække?

Hej havenyt,

Jeg ved godt,at den bedste dyrkningmetode i drivhus er i bede, men da jeg gjorde det, steg min vandregning helt enormt, og da jeg også er hjemmefra flere perioder om sommeren, har jeg de sidste år med succes dyrket i kapillærkasser med plantesække.

Jeg har imidlertid ikke lyst til at bruge spagnumsække og købte sidste år de dyrere økologiske kompostjordsække.

Mit spørgsmål er, om man kan lave sine egne sække?

I så fald hvilken blanding skal indholdet have, og hvilken pose kan jeg bruge? Ville jeg for eksempel kunne bruge jutesække?

Med venlig hilsen
Vibe Eriksen, april 2022

Svar

Kære Vibe,

Det er en god idé at prøve at lave egne plantesække. Jeg kan sagtens se din idé med jute, men det vil mørne hurtigt og ikke kunne holde på fugten i jorden i tilstrækkelig grad.

En af mine bekendte dyrker med held i kapillærkasser med hjemmelavede plantesække. Han bruger sorte affaldssække, hvori han blander ca. 2/3 mos fra græsplænen og 1/3 god kompost. Jeg ved ikke, om eventuelle giftstoffer fra plastiksækken kan havne i planten, men jeg tvivler på det, eftersom planter er rigtig gode til ikke at optage kemi.

Løsningen med sorte plastiksække og kapillærkasser er dog hverken særlig æstetisk eller helt miljøvenlig, så jeg vil anbefale, at du kigger på andre måder at lave selvvandingssystemer i drivhuset.

Du kan for eksempel finde inspiration i artiklen »Lav din egen spagnumfrie kapillærkasse« >

Vil du hellere købe end bygge selv, så har TagTomat nogle eksempler på selvvandingshøjbede, og der findes også nogle reservoir, der hedder Mona Plant. Men man kan også købe mange andre aggregater til undervanding.

Med venlig hilsen
Mia Stochholm
Redaktør på Praktisk Økologi

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Solsikken

Alt til den økologiske have

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Kan man selv lave plantesække?