Hvorfor knækker blomsterne af min tomat?

Kan I fotælle mig, hvorfor tomatplanter i vores udestue, sætter blomster og derefter knækker blomsterne af?

Med venlig hilsen
Nils Andersen, maj 2003

Svar

Tomatplanter har blomster, der både er han og hun (har både støvdragere og støvveje, som er alle de ting, der fører blomsterstøvet ned til befrugtning af frøanlægget) og de bestøver næsten altid sig selv.

Befrugtningen er især afhængig af lufttemperaturen og -fugtigheden, for at blomsterstøvet (pollen) kan modnes, nå de rigtige steder hen, og sætte gang i frugtens vækst. Hvis der går noget galt her, og frøanlægget ikke bliver befrugtet, kan det heller ikke vokse til en tomat. Anderledes er det med vores moderne drivagurker, der giver frugter helt uden bestøvning, og heller ikke indeholder rigtige frø.

Hvis befrugtningen ikke sker i tomatblomsten, bliver den bare afstødt, knækker af som et efterårsblad fra træet.

Der er ikke så meget vi kan gøre ved det i små drivhuse og udestuer. Normalt sker det mest ved de allertidligste blomster, og har mest med temperaturen at gøre. Det kan dog også skyldes en stillestående luft. Én ting, der kan hjælpe, er at ryste planterne lidt hver dag, da rystelser fra vinden og insekter i naturen er med til at hjælpe blomsterstøvet på vej. Hvis planterne vokser på snor, kan man nøjes med at rykke lidt i snorene en gang om dagen. Kommercielle tomatvæksthuse bruger bier til det samme, selv om de ikke er nødvendige for at transportere pollen.

Nogle tomatsorter er bedre end andre til at sætte frugt ved lave temperaturer (vores forår) og – det er er også vigtigt! – ved høje temperaturer, som vi får i stuer og små drivhuse senere på sommeren. Prøv at lægge mærke til, om nogle sorter egner sig bedre til egne forhold. F.eks. er de store bøftomater af forskellige sjove farver, vi har fået især fra USA i de senere år, mindre gode til tidlig frugtsætning.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor knækker blomsterne af min tomat?