Hvordan dyrker man kartofler i drivhus?

Hvornår kan man sætte kartofler i sit drivhus. De skal jo helst graves op inden tomater og agurker skal plantes?

Med venlig hilsen
H. Christensen, marts 2004

Svar

Du har allerede set problemet med sammenstødet mellem kartofler og udplantning af tomater. Der er jo måde med, hvor sent, man kan plante tomater og agurker ud. Jeg har dog et år, hvor vi flyttede, dyrket meget store tomatplanter i spande og plantet dem ud med succes omkring sankthans, hvor drivhuset var blevet sat op igen.

I det seneste nummer af Praktisk Økologi 2/2004, giver Boe Jørgensen, som er en erfaren havedyrker, sin opskrift på at dyrke tidlige kartofler i drivhuset. Her er et kort resume af hans metode:

  1. Han sætter sine forspirede kartofler i mælkekartoner uden bund den første uge i marts i spaghnum og placerer dem i en plastbalje. De gennemvandes og placeres ved 15–20° inde i huset.
  2. Mellem den 25 og 28. marts udplantes de i drivhuset i spande med kompost. Han har et hjemmelavet system med krybber med kapillærvanding, men man kan jo bare vande med kande. Da kartofler jo ikke tåler at fryse, kræver det ved frostdage og nætter dækning, f.eks. med bobleplast. Han har kun et enkelt år måttet bruge et varmekabel, men kun 3 kwh ialt.

Det giver høst fra ca. 15. maj. De sidste spande flyttes på friland for at give plads til udplantning i drivhuset.

Som du kan se af ovenstående, så er du nødt til at starte indendøre, hvis du skal nå at få kartoflerne høstet, inden du skal plante tomater og agurker ud. Agurker kan man sagtens vente med at plante ud – så dem 4 uger før du planlægger udplantning. Det er bedre end at forsøge at have store planter i spande, da de tåler udplantning dårligt. De skal nok nå at give agurker. Jeg har sået agurker så sent som lige efter sankthans.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvordan dyrker man kartofler i drivhus?