Er det kartoffelskimmel på mine tomater?

Jeg kom fra 14 dages ferie og fandt mine tomater meget medtagne – stort luseangreb og mange visne blade. Lusene er behandlet med 2 gange insektsæbe. Herefter er der tilsat mariehønselarver, snyltehvepse og galmyg.

Jeg tror, at tomaterne derudover har fået kartoffelskimmel på de nederste blade. Langsomt bliver bladene mere og mere gul-/gråplettede og visner efterhånden.

Men der er også et tredje problem. Nogle blade eller dele af dem visner helt til rent brune områder, uden skimmelagtigt udseende. En del bladkviste er helt visnede i enden, andre steder er det et enkelt blad, der bliver brunt på et område. Hvad er det, og kan jeg gøre noget imod det?

Jeg medsender et par billeder af fænomenet.

Med venlig hilsen
Michael Vorting, august 2004

Svar

Vi er midt i august, så det vil være usædvanligt, hvis dine tomatplanter udelukkende havde store fine grønne blade på nuværende tidspunkt. Det er helt normalt, at nogle enkelte blade visner og misfarves og at du kan få bladlus eller mellus midt på sommeren.

Kartoffelskimmel kan ødelægge tomatplanterne i et drivhus i løbet af en uges tid, hvis vejret er fugtigt. Jeg har sat et billede nederst af begyndende kartoffelskimmel på et tomatblad. Prøv at se om der kommer nye angreb på andre blade, som ligner dette. De helt visne blade kan være blade helt ødelagte af kartoffelskimmel, men så burde der ikke være så skarp en skillelinje mellem vissent og sundt væv. Jeg tvivler på, at der er kartoffelskimmel, men det er svært at se ud fra billederne. Har du kartoffelskimmel ude i haven – hvis ikke, har du det næppe på tomaterne.

Men der er selvfølgelig en grund til misfarvningen og de visne blade. Og det kan være rart at kende årsagen, da du så kan tage stilling til, om bladene skal fjernes, eller om de kan blive siddende, eller om der skal tages andre forholdsregler.

De visne blade kan du jo starte med at fjerne. Knib dem af et par cm inde på »grønt område« i håb om at du så har stoppet angrebet. Hvis det altså er et angreb. Det kan f.eks. være vindskade eller anden fysisk skade. At det visne er så skarpt afgrænset taler måske for en fysisk skade, men så vil angrebet ikke fortsat brede sig. Det kan også være bakteriose, hvor det er bakterier, der formerer sig i plantens væv. Hvis det er bakteriose, kan frugterne angribes – det viser sig som runde indsunkne pletter med hvid kant.

De misfarvede blade nederst på planten er i hvert fald ikke angrebet af kartoffelskimmel, som du ellers frygter. De har et typisk mønster: bladnerverne er helt grønne og områderne mellem bladnerverne er gule/violette. Misfarvede blade skyldes oftest næringsforstyrrelser, et tegn på at planten ikke er i topform – hvilket ofte vil være tilfældet i private drivhuse sidst på sommeren. Vi analyserer jo ikke løbende blade og tilfører gødning i forhold til sådanne analyser, som de professionelle gør i deres kulturer, som har en meget længere produktionsperiode. Som regel får vi alle de tomater, vi kan spise i de få måneder det er muligt i et koldt væksthus.

Grønne bladnerver og gule blade kan indikere, at jorden er iltfattig – er der blevet vandet ekstra meget i ferien, så alle de små lufthulrum har været fyldt med vand? Hvis du dyrker i drivhusjorden og vander med slange eller kande uden bruser, kan jorden også bliver tilslemmet i løbet af sommeren, og det er svært at gøre noget ved. Man kan undgå tilslemningen ved at have et lag jorddække. Hvis du dyrker i plantesække, er der måske blevet vandet for rigeligt, planterne har måske stået og soppet, mens du har været væk.

Hvis det kun er de nederste blade, ville jeg tage det helt roligt, lade dem være og lave den fotosyntese, som de trods alt gør resten af sæsonen. Eller du kan vælge at fjerne dem – det betyder ikke så meget for tomathøsten, så længe det er blade under den klase, du er i gang med at høste af.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Der er 1 kommentar til denne tekst. Læs kommentarer…

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Solsikken

Alt til den økologiske have

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Er det kartoffelskimmel på mine tomater?