Hvor meget gødning behøver tomater i kapillærkasser?

Jeg prøver for første gang i år at dyrke tomater i kapillærkasser på terrassen. Planterne er allerede 50–60 cm og har sat 2–3 blomsterstande.

Mit spørgsmål/problem er, at der er en voldsom stor bladvækst. Jeg har gødet som anbefalet af Pindstrup. Er det for meget? Skal der tyndes ud i bladene?

Med venlig hilsen
Bjarne Markersen, juni 2002

Svar

Det er da fint, at de trives godt. Men de skal have fjernet sideskud, hvis det er høje tomater – se artiklen »Knibning af tomater«. Så ser det hele straks lidt mindre voldsomt ud.

Måske gøder du for kraftigt. I starten bør der være næring nok i plantesækken. Så hold lidt igen med gødskningen. Tomater viser tydeligt, om de får for meget eller for lidt. Hold øje med topvæksten. Begynder den at se mindre kraftig ud end nu, så skal du begynde at gøde igen. Du kan også se det på bladfarven. Er den helt mørkegrøn, så får planterne rigeligt med gødning. Får de for lidt, bliver bladene helt lyse og til sidst gule. Tomater reagerer hurtigt på gødning, så skaden er overskuelig, hvis man får givet lidt for lidt. I øvrigt er smagen bedst, hvis de ikke får mere gødning end nødvendigt.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvor meget gødning behøver tomater i kapillærkasser?