Hvordan flytter man tomatplanter fra vindueskarm til drivhus?

Hjælp! Hvordan kombinerer man et ikke opvarmet drivhus og forspiring indenfor?

Jeg har netop tabt alle mine forspirede tomater – efter at have forspiret dem indendørs – og pottet dem om – satte jeg dem ude i drivhuset i går (24.04.05) og i dag. Da jeg kom hjem var de døde! Hvordan får jeg mine forspiringer ud i den virkelige verden – jeg troede drivhuset ville hjælpe – men det har ikke gjort det lettere. Hjælp, endnu et år er timers arbejde med forspiring og ompotning gået galt – jeg er ramt af akut have-depression!

Med venlig hilsen
Pernille Schøller Larsen, april 2005

Svar

Uha det lyder ikke godt. Men giv ikke op. Du skal bare til at tænke lidt mere på dem som spædbørn. Jeg kan se flere faktorer, som sikkert tilsammen har medført det katastrofale resultat.

  • Når man potter om, beskadiger man rødderne, og planterne vil de kommende dage efter ompotningen have svært ved at klare vandforsyningen til planten. Derfor skal man potte om på overskyede dage, eller de første dage efter ompotningen sætte dem et lyst sted uden direkte sol. Skal de stå i drivhuset efter ompotning, så sæt et par vækstbuer op og læg to lag fiberdug over til at skygge og overbrus let 1–2 gange på solskinsdage, så planterne holder saftspændingen.
  • Når du flytter planter inde fra vindueskarmen og ud i drivhuset, bliver de udsat for et væsentlig skarpere lys og mere lys. Det kan skade planterne, så de ligefrem bliver solskoldede (hvide blade). Det forebygger man ved de første dage at lægge et lag fiberdug over eller sætte et eller andet op, som skærmer for solen midt på dagen.
  • Og så tåler de selvfølgelig ikke at mangle vand.
  • Du skriver ikke, om du har haft dem inde om natten, men det er helt nødvendigt, så længe nattemperaturen er under 8° C, ellers går de i væksstandsning. Så har de stået ude i drivhuset de omtalte nætter, så har det hjulpet med til at tage livet af dem, da der disse nætter har været frost eller i hvert fald tæt på udenfor.

Prøv evt. om du kan redde dem ved at sætte dem indenfor uden direkte sol. Træk evt. plastposer over, så planterne får saftspændingen tilbage. Det hjælper selvfølgelig ikke, hvis de er frosset ihjel.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Vansta Trädgård Scandinavia

REALISERE DIN DRIVHUS DRØM!

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvordan flytter man tomatplanter fra vindueskarm til drivhus?