Hvor dybt plantes agurk og tomat?

Hvor dybt skal agurker plantes i drivhuset? Og hvad med tomaterne?

Med venlig hilsen
Helle Nedergaard, maj 2005

Svar

Agurk: Det er meget vigtigt, at der aldrig komme stående vand omkring rodhalsen (hvor planten går fra stængel og over i rod, dvs. sige lige i jordoverfladen). Derfor plantes agurken bedst på en lille jordvold. Hyp en jordvold op på ca. 10 cm højde og plant agurkplanten her oven i. Agurker må ikke plantes dybere, end de har stået i potten.

Tomat: Tomater kan sætte nye rødder, såkaldte birødder, på stænglen, hvis denne begraves i jorden. Dette kan man udnytte, hvis man har nogle høje, ranglede tomatplanter, hvor første blomsterklase sidder ret højt. Bræk de nederste blade af og plant tomatplante10–15 cm dybere, så bliver der plads til en tomatklase mere, inden planten når drivhusets top. Hvis man har et drivhus med høj sidehøjde, er der mindre ide i at bruge metoden, men tomatplanterne gror ofte rigtig godt, når de danner birødder fra stænglen.

I en kommentar fra Martin Larsen til mit svar, kan du læse, hvordan du planter tomatplanter dybt i plantesække.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvor dybt plantes agurk og tomat?