Hvorfor taber mine auberginer blomsterne?

Mine auberginer taber blomsterne. De springer fint ud, men pludselig klasker de sammen og knækker af. Hvad er årsagen?

Med venlig hilsen
U. Andersen, september 2002

Svar

Blomsterne på auberginer og peberplanter kan »abortere«, som det vist hedder, af flere grunde. Hvis planten allerede har dannet flere frugter, og bruger al energien på at få disse til at modnes, er det meget almindeligt at den »smider« de næste blomster. Det er også derfor, man fjerner den første eller de første peberfrugter, der dannes, ellers går frugtsætning i stå. (Jeg har ikke selv haft det problem med auberginer.) Det lyder dog ikke til at du klager over for mange frugter.

De andre årsager til at blomsterne enten ikke befrugter sig selv, eller falder af efter befrugtning, ser ud til at være mange, og jeg tror ikke vi kan gøre så meget ved dem i et hobbydrivhus. Køligt og overskyet vejr siges at kunne gøre det. Men det kan for høje temperaturer og fugtighed også, og det er nok de sidste, der har præget vores drivhuse i denne sensommer. I så fald er det vigtigste det at sørge for så god udluftning som muligt, og ellers holde planterne godt med vand og næring. Jeg har også oplevet en kort periode i august, efter at have fået mange auberginer, hvor planterne syntes at gå lidt i dvale og smide blomsterne. Det har hjulpet at flytte lidt rundt på dem og give dem mere plads og lys, vande dem godt, give dem ekstra gødning og få dem i god vækst igen.

Men med de lave nattemperaturer og høj natfugtighed, vi lige har fået her i september, kommer vi ind i en tid, hvor svampeangreb florerer, og temperaturen bliver for lav til god frugtsætning. Så det bliver nok først til næste år, vi får lov til at afprøve ovenstående.

Med venlig hilsen
Lila Towle
Formand for Frøsamlerne, Frøsamlerne

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Hobbydrivhuse.dk

Skabt til det danske vind og vejr

Gartneri Toftegaard

Dyrkningskurser, smagninger m.m

Bjarne’s frø og planter

Funktionaliteten eminent.

Solsikken

Alt til den økologiske have

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Drivhuset > Hvorfor taber mine auberginer blomsterne?