Hvad gør man, når der er mus og nødder i mejsekasser?

Er der andre, der også har oplevet, at musene er flyttet ind i det, der var tænkt som mejsehjem? Vi er lige nu ved at rense mejsekasserne og gøre dem klar til næste sæson og finder, at cirka halvdelen af kasserne er beboet af mus (op til 5–6 stykker i samme kasse!) og, mere eller mindre, fyldt op med nødder. Nu tømmer vi dem altså, men spekulerer på, om musene bare flytter ind igen.

Er der nogen, der har nogle erfaringer? Vil mejserne kunne smide bz-erne ud? Lugter kasserne forkert, så mejserne slet ikke vil bo der?

Jeg kunne godt tænke mig at få svar fra en ekspert.

Med venlig hilsen
Hanne Søgård, februar 2008

Svar

Jeg har fået Knud Flensted, som er biolog i Dansk Ornitologisk Forening til at svare på dit spørgsmål. Her er hans svar:

Det er ikke usædvanligt, at mus benytter fuglekasser som foderdepot eller ligefrem vinterbolig. Det er bl.a. arterne halsbåndsmus og skovmus, men også den meget sjældne og sårbare art hasselmus, der kan træffes i fuglekasser. Mere end en enkelt mus i samme kasse er dog bemærkelsesværdigt. Har du mon et foto af dem? Det kunne være sjovt at se.

Man bør lade musene bo i fred, hvis ikke de på anden måde »gør skade«. Sæt evt. et par nye kasser op til fuglene, så der er plads til både fugle og mus. Så længe musene ikke er inde i vores huse, så bør de beskyttes på lige fod med fuglene. Hvis kassen er forladt, eller foderdepotet ikke er spist, kan kassen renses til foråret, inden fuglene ynglesæson (fx i slutningen af marts). Generelt er september/oktober dog den bedste årstid for rensning og eftersyn af fuglekasserne.

Nogle fugle kan sikkert godt sætte en mus på porten, men hvis kassen er fyldt op med nødder eller en muserede, så kan det blive svært. Nogle fuglearter vil helst bosætte sig i en tom kasse (fx mejser og fluesnappere). Stæren kan selv tømme redekassen. Gråspurv, skovspurv, spætmejse og ugler bor gerne i den samme rede år efter år, så deres redekasser skal man ikke tømme.

Muselugt er ikke noget problem for fuglene. Hvis kassen er velegnet og klar til fuglene, så bor de gerne i en tidligere »musekasse«.

Med venlig hilsen
Karna Maj

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvad gør man, når der er mus og nødder i mejsekasser?