Hvad kan jeg gøre ved frøukrudt?

Hvis jeg giver mine høns ukrudt som grønt, vil eventuelle frø så overleve turen gennem hønsenes mave og komme ud i jorden, når jeg spreder gødningen?

Hvad er alternativet til ukrudt med frø ellers, for det skal jo ikke i kompostbunken.

Med venlig hilsen
Marianne Kure, april 2023

Svar

Kære Marianne,

Ukrudtsplanter og deres frø er forskellige, og de fleste vil gå til på turen gennem hønsenes indre. Men jeg kan ikke garantere, at der ikke kommer et spiredygtigt frø ud i den anden ende nogensinde. Dog vil det være så begrænset, at det opvejes til fulde af den værdi, der er i at bruge hønsenes møg som gødning.

Og nej, du har helt ret. Ukrudt med frø skal ikke i komposten, hvorfra det kan sprede sig. Nogle planter som for eksempel mælkebøtter kan eftermodne deres blomster til frø i komposten, så ukrudt med blomster skal som udgangspunkt heller ikke deri.

Det bedste alternativ er at tage ukrudtet og give det til hønsene, inden det sætter frø. Så spreder det sig heller ikke med vinden, ved at hænge fast i tøj og pels og andre måder, som planter har specialiseret sig i at sprede deres frø på.

Kan du ikke holde alt ukrudtet nede, før det sætter frø, kan du også fjerne frøene og blomsterne fra ukrudtsplanterne og putte i en pose, der kommer på genbrugspladsen, hvor det komposteres ved så høje temperaturer, at de fleste ukrudtsfrø dør. Resten af planten kan komme på din egen kompost eller i hønsegården.

I en mindre skala end på genbrugspladsen kan man lave en varmkompost derhjemme, der vil slå en del af ukrudtsfrøene ihjel. Man skal dog have en del erfaring, før at der slet ingen ukrudtsfrø er tilbage.

Læs mere om varmkompostering >

Nogle har også gode erfaringer med at lægge de afplukkede ukrudtsfrø i vand med en sten eller låg over, så frøene hele tiden holdes dækket. Nogle bruger efterfølgende vandet som gødningsvand på afgrøder eller komposten. Her oplever andre dog, at ikke alle frø går til, men spredes med vandet, selvom det står i lang tid. Igen afhænger det af, hvilke ukrudtsplanter og frø, der er tale om.

Med venlig hilsen
Heidi Kirk Nissen
Redaktør af Havenyt.dk, Havenyt.dk

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Ukrudtshajen

Rullerenser – hjulhakke – såmaskiner

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Ukrudt > Hvad kan jeg gøre ved frøukrudt?