Hvor gør jeg af en skrubtudse i januars kulde?

Jeg fandt en skrubtudse inde i huset, efter at frosten var kommet, så nu lever den på badeværelset, og jeg sørger for at holde den fugtig. Men hvad skal den have at spise, for jeg kan jo ikke sætte den ud så koldt, som det er.

Med venlig hilsen
Jytte, december 2010

Svar

Skrubtudser lever i en fast årsrytme, hvor de ligger i dvale om vinteren og er aktive i sommerhalvåret. Denne cyklus styrer deres hormonproduktion, så de om foråret bliver parate til at yngle, når dvalen er vel afsluttet.

Det vil være mest naturligt for skrubtudsen, hvis du har mulighed for at anbringe den udenfor på et frostfrit sted. Hvis du eller en nabo har en kompostbunke, hvor du kan anbringe den, så prøv først at grave lidt i de nedre lag af den med hænderne. Et lille stykke inde bliver den forhåbentlig frostfri. I så fald arbejder du din ene hånd forsigtigt længere ind i kompostbunken. Gerne en halv meter eller lidt mere. Når du har »boret« denne tunnel ind i komposten, fører du med forsigtighed tudsen ind i bunden af tunnelen, hvor du »afleverer« den. Du fylder nu tunnelen ud med formuldende blade eller anden kompost, men brug ikke mere, end tudsen let kan mase sig ud igen i det tidlige forår. Så vil dit arbejde være afsluttet, og tudsen kan og vil forhåbentlig blive derinde resten af vinteren!

Hvis det ikke kan lade sig gøre at finde en egnet kompostbunke, så kan du godt holde den i et lille terrarium indtil marts eller april. Indret det med let fugtige visne blade og skjul i form af f.eks. lidt bark, grene eller sten. Sæt også en lille vandskål derind, så den kan kravle ned i den, hvis det skulle blive for tørt. En temperatur på ca. 15 grader C vil være passende – men naturligvis ikke i nærheden af en radiator el. lign.! Skrubtudser æder mange bænkebidere. Måske kan du finde nogle på frostfrie steder i haven eller i skoven? Ellers må du besøge en dyrehandel for at købe melorme eller kæmpemelorme, som skrubtudsen gerne æder. Men det kan godt tænkes, at tudsens indre ur er helt indstillet på, at den skal ligge dvale, og så vil den måske slet ikke æde. Det må du så acceptere og anbringe tudsen på et køligt sted indtil foråret. Evt. et køleskab.

Men bedst vil det være, hvis du kan placere tudsen i en kompostbunke udenfor.

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Henrik Bringsøe
Fugle og natur

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvor gør jeg af en skrubtudse i januars kulde?