Hvad gør vi ved et lille pindsvin, der ikke er gået i dvale?

Jeg hedder Sanne og bor med min mand og to børn i hus på Fyn. Vi har haft besøg af et lille pindsvin i vores køkkenhave, så sent som i dag, den 28. november. Den spiser af de frø, nødder og fedt, vi lægger til fuglene. Er det ok?

Burde den ikke sove nu? Og kan vi lave en lille bolig til den så den kan blive hos os vinteren over og måske komme igen?

Med venlig hilsen
Sanne og ungerne, november 2007

Svar

De fleste pindsvin er gået i dvale på denne tid af året. Der er dog et lille »efterslæb«, som består af de unger, der er født lidt sent på året.

Desværre har de ikke haft så lang tid til at få sul på kroppen, og de ses ofte under netop fuglenes fodrebrædt, hvor de forsøger at finde lidt føde. For kropsvægten skal være i orden, før det er trygt at gå i dvale.

Prøv at sætte lidt killingetørfoder og en skål frisk vand ud til den. Det vil absolut forøge dens muligheder for at komme op i vægt, så den kan klare vinteren. Og skal den forkæles, så vil den blive glad for tørrede insekter (kan købes i en dyrehandel).

Jeg synes, det er en god idé at bygge en pindsvinebolig, hvor den evt. kan flytte ind. Den har sandsynligvis en rede i nærheden – men pindsvin benytter som regel 2–3 reder.

Med venlig hilsen
Kirsten Van Oosterhout
Rådgivende pindsvineplejer, Foreningen Pindsvinehjælpen (ophørt)

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Vildtremisen.dk

Bedre levested for vildt, fugle,insekter

Rosenbud

Tilbehør til din høne,

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Dyr i haven > Hvad gør vi ved et lille pindsvin, der ikke er gået i dvale?